Zimní pneumatiky
Nepřezout na zimní pneumatiky je riskem, který se vyplatit rozhodně nemusí. Zimní pneumatiky jsou totiž uzpůsobeny k nízkým teplotám, sněhu či ledu. Proto odkud nevyjedete v zimě s letní pneumatikou vlivem sněhu, či ledu, zimní většinou ano. Přesný termín k přezutí letních za zimní a naopak však není jednoznačně určeno.
Doporučuje se přezout za zimní pneumatiky, pokud teplota venku dosahuje trvale méně než + 7 °C. Při teplotách menších než + 7 °C totiž letní pneumatiky ztrácí svojí pružnost a přilnavost. Zimní pneumatiky mají mnohem lepší záběrové a samočistící vlastnosti, mají lepší záběr ve sněhu. Je prokázáno, že zimní pneumatiky v zimním období mají mnohem lepší výsledky při brzdění, ovládání vozidla než pneumatiky letní.
Technické informace o pneumatice
Asi každý si všiml, že na boku každé pneumatiky kromě značky jsou i další důležité informace. Pro příklad uvedu např. označení
215/45 R17 94 H TL, přičemž jednotlivé číslice a písmena mají svůj význam.
215 označuje šířku pneumatiky, rozměr je udáván v mm.
45 označuje profil, který je procentuálním poměrem výšky oproti šířce pneumatiky. Tedy pokud bereme, že rozměr 215 tvoří 100 %, tak číslice 45 znamená 45 % z 215 m, to se rovná 96,75 mm
R Značí konstrukci pneumatiky ("R" radiální, "D" diagonální, "B" bias belted)
17 značí průměr ráfku v palcích ( 1 palec = 25,4 mm)
94 značí zátěžový / nosnostní Index - jedná se o maximální zatížení jedné pneumatiky viz následující obrázek.
H Rychlostní Index - uvádí maximální povolenou konstrukční rychlost při maximálním zatížení pneumatiky (viz tabulka II. uvedena níže)
TL Zkratka označující použití duše. TL - TubeLess - bezdušové pneumatiky.
TT - TubeType - pneumatiky určené pro použití pouze s duší. TL/TT - bezdušové pneumatiky s možností použití duše.
Obecná pravidla pro pneumatiky
- Obouvejte vaše vozidlo vždy těmi rozměry pneumatik, které máte udávané v technickém průkazu.
- Dodržujte správné nahuštění udávanou výrobcem vozidla
- Zákonem stanovená minimální hloubka dezénu je stanovena na 1,6 mm, v zimním období se však doporučuje, aby hloubka dezénu byla min. 4 mm
na jedné nápravě by měly být:
- Pneumatiky stejné značky.
- Pneumatiky stejného rozměru.
- Pneumatiky stejné konstrukce (většina pneumatik je konstrukce radiální).
- Pneumatiky se stejným rychlostním indexem.
- Pneumatiky se stejným indexem nosnosti.
Možné závady u pneumatik
- Ojeté kraje - podhuštěná pneumatika
- Ojetý střed - nadhuštěná pneumatika
- Ojetý jeden kraj - Špatně seřízená geometrie
- Nerovnoměrné opotřebení - Signalizuje závadu tlumičů
- Opotřebené jedno místo - vzniká nejčastěji při vzniku smyku
Autor: Ing. Lukáš Ouředníček | Aktualizováno: 18.9.2013